Slimworks

Melk is een onmisbaar en gezond voedingsmiddel

Calcium in melk is niet alleen bekend als bouw en onderhoudsmiddel voor onze botten maar is tevens een preventie tegen hoge bloeddruk en colonkanker. Een verhoogde calciumopname kan op termijn zelfs bijdragen tot een normaal gewicht. In ieder geval draagt melkdrinken bij tot onze vitaliteit en daarvan kunnen we de positieve gevolgen zelfs ondervinden tot op hoge leeftijd. 

Lees "gezondheid en wetenschap"

http://www.gezondheidenwetenschap.be

Samenstelling van melk

Vetstoffen

  • Volle melk bevat per 100 gram ongeveer 3,6 gram melkvet. Melkvet is zeer licht verteerbaar en heeft een hoge voedingswaarde.

Melksuiker of lactose

  • Lactose is gunstig voor de ontwikkeling van nuttige bacterien in onze darmen. Deze positieve bacterien zullen dan weer andere schadelijke bacterien helpen bestrijden.
  • Melksuiker is een natuurlijke suiker en tast onze tanden niet aan.
  • De Tandarts raadt melk of water aan als de meest geschikte drank voor kinderen.

Eiwitten

  • Eiwitten of proeïnen bevatten aminozuren. Deze zijn de bouwstenen voor de groei en herstel van onze lichaamscellen.
  • Ze vormen het materiaal dat nodig is voor de vorming van antilichaampjes welke een rol spelen in de bescherming van ons organisme tegen ziektekiemen.

Vitamines

  • Melk is een bron van vitamine B2 welke de stofwisseling gunstig beinvloedt
  • Volle melk is rijk aan vitamine A voor de groei, voor een mooie huid en voor een goede klierwerking. Het behoedt ons tegen ontstekingen
  • Volle melk bevat tevens vitamine D wat ons helpt calcium op te nemen en dit onmisbare mineraal vast te leggen in onze beenderen en gebit.

Calcium

Zowel volle, halfvolle als magere melk bevat ongeveer 1200 mg calcium per liter. Melk bevat dus 6 keer meer calcium dan sojamelk. Elk afslankdieet vraagt om extra Calcium. Dat is de reden waarom Herbalife in elk afslankprogramma vooral het gebruik van halvolle melk aanraadt.

Een hulpmiddel om voldoende calcium op te nemen is het gebruik van  Herbalife Xtra-cal. Met 3 tabletjes per dag neem je zeker voldoende calcium op. Bovendien bevat dit product extra viramine D en mineralen.

Soorten consumptiemelk

  • Volle melk: bevat minstens 3,5 gram vet per 100 gram melk.
  • Halfvolle melk: bevat tussen 1,5 gram en 1,8 gram vet per 100 gram melk (deze melk is het best geschikt om te gebruiken in combinatie met Herbalife voedingsshakes.
  • Magere melk: bevat maximum 0,3 gram vet per 100 gram melk.
  • AA-melk: dit is een hoge kwaliteits melk, afkomstig van bedrijven met bijzondere eisen op vlak van gezondheid der dieren, melkinstallaties en ophaling van de melk. Het melkvee staat onder bijzondere hygiënische controle. Enkel hoevemelk, volle of halvolle melk weke gepasteuriseerd wordt of behandeld is volgens het principe UHT mag het label AA-melk dragen.
  • Hoevemelk: verse of rauwe melk. Deze melk kan men enkel op de hoeve kopen en noemt men daarom hoevemelk. Rauwe, gekoelde melk is niet lang houdbaar en moet gekookt worden voor gebruik.
  • Melkpoeder: dit is eigenlijk gedroogde melk zonder het water.
  • Sojamelk: dit is geen melk maar een kunstmatig en duur vervangmiddel voor echte melk. Het bestaat voornamelijk uit water, sojabloem, suiker en zout. Het bevat niet de gezonde essentiële voedingsstoffen van echte melk.

Soorten gefermenteerde melk

  • Karnemelk of botermelk: is een restprodukt bij de bereiding van boter uit zure room.
  • Kefir: is gestremde melk met een zeer lichte alcoholgisting
  • Yoghurt of drinkyoghurt: wordt verkregen door de inwerking van twee soorten bacteriën: Lactobacillus bulgaricus en Streptococcus thermophilus. Is veruit de gezondste melkdrank.

Melk langer bewaren

  • Gepasteuriseerde melk: is melk welke wordt verwarmd tot gedurende 15 tot 20 seconden wordt verwarmd tot tussen 72 en 76° Celcius. De schadelijke bacteriën worden gedood en de melk is enkele dagen houdbaar in de koelkast. Door de korte behandeling smaakt de melk nog naar verse hoevemelk.
  • Gesteriliseerde melk: deze melk wordt twee keer verhit. Een eerste keer gedurende enkele seconden tot op 130 tot 140° Celcius en een tweede keer, na het afvullen van de fles, gedurende 10 tot 20 minuten op 110 tot 120° Celcius. Deze melk is steriel en verschillende maanden houdbaar. Door de lange verhitting zijn de melksuikers wat gekarameliseerd, niet meer extra wit en er is een bepaald smaakverschil met verse melk.
  • UHT melk: deze melk wordt gedurende 2 seconden verwarmd tot op 130 tot 140° Celsius en daarna kiemvrij afgevuld waardoor ze meerdere weken kan bewaard worden. Het vitamine-verlies en smaakverschil tegenover verse melk zijn beperkt gebleven.

 

'Melkproducten maken niet dik'

'Melkproducten maken niet dik en verhogen het risico op hart- en vaatziekten niet', aldus professor Jean-Jacques Body diensthoofd in het ziekenhuis UVC Brugmann. 'Uit studies blijkt dat melk essentieel is voor het beendergestel.'

Melk verhoogt niet het risico op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Dat zegt de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ), die een persmoment organiseerde om verschillende mythes over melk te ontkrachten. Uit studies blijkt dat melk essentieel is voor het beendergestel, zegt professor Jean-Jacques Body, diensthoofd in het ziekenhuis UVC Brugmann en voorzitter van de Belgian Bone Club.

Essentiële voedingsstoffen

'Melkproducten zijn een natuurlijke bron van essentiële voedingsstoffen', zegt ook Aurore Collignon, hoofddiëtiste van het Brugmannziekenhuis. 'Volgens de voedselpiramide zijn dagelijks een glas melk, magere yoghurt en een snede light kaas aangeraden om te voldoen aan de calciumbehoefte en zijn ze een bron van proteïnes voor de spieren en vitamine D voor het beendergestel.'

Osteoporose is een grootschalig gezondheidsprobleem, zegt prof Body. 'Verschillende studies over het onderwerp wijzen erop dat bij patiënten die supplementen van calcium en vitamine D krijgen het risico op breuken met 12 procent vermindert.'

Geen dikmaker

Melkproducten maken niet dik en verhogen niet het risico op hart- en vaatziekten, besluit de prof op basis van verschillende studies.

Wat kanker betreft, tot slot, wijzen onderzoeken er op dat melk geen negatieve impact heeft, integendeel. 'Het risico op borstkanker vermindert met 15 procent, dat op prostaatkanker in een vroeg stadium met 9 procent en dat op darmkanker met 20 procent.' (Belga/AVE)


HomeHome

Winkelwagen  

Shopping Bag Leeg winkelmandje